حجتالاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي با تاکيد بر اينکه به دليل در پيش گرفتن روشهاي غلط براي اقناع و پاسخگويي به مردم، اکنون نارضايتي در متن جامعه وجود دارد، هشدار داد که هزينهدار کردن اعتراض و انتقاد، يعني زمينهسازي براي يک ناامني درازمدت در جامعه و در نتيجه، تضعيف نظام.
به گزارش ايسنا، رييسجمهور سابق كشورمان كه در جمع اعضاي هيات علمي دانشگاههاي بوعلي سينا وعلوم پزشکي همدان سخن ميگفت، با ابراز خوشحالي از حضور در اين جمع، از دانشگاهيان و اهالي همدان به عنوان مردماني بزرگ، سرافراز و پرافتخار ياد کرد.
وي افزود:« همدان يکي از کانونهاي درخشان فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي بوده و قبل ، در جريان و بعد از انقلاب حضور و شايستگي پربار خود را در همه عرصهها نشان داده است.»
خاتمي همچنين با اشاره به فرارسيدن ماه محرم اظهاركرد:« جايگاه محرم در جان، روح و تاريخ ما بيهمتاست و محرم است که توانسته مسلمانان و به خصوص ايرانيان را در جستجوي هدف آفرينش و بعثت پيامبران که استقرار نظمي مبتني بر عدالت و قسط و با محوريت انسان آگاه و مختار و آزاد است، پويا نگه دارد و اميد را در دلها زنده كند.»
رييس بنياد باران تصريح کرد:« با وجود همه مشکلاتي که در طول تاريخ به ويژه براي مردم ما و بسياري از مردم جهان اسلامي با وجود حکومتهاي جبار و منحرف و بداخلاق و ضد مردمي پيش آمده، محرم روح نشاط و اميدواري را در دل مردم و ملتها و به ويژه ملت ايران زنده نگه داشته است.»
براساس گزارش روابط عمومي دفتر خاتمي، وي همچنين يادآور شد:« واقعا هيچ عاملي به اندازه عاشورا و امام حسين(ع) در تحول و پويايي تاريخي ملت ما اثر نداشته است و به طور محسوس انقلاب اسلامي مددگرفته از ارزشهاي عاشورا و گيرنده پيام آموزش و رهنمود اباعبدالله (ع) بوده است.»
خاتمي ادامه داد:« يکي از عوامل موفقيت در دوران دفاع مقدس و آن همه فداکاري مردم هم عشق به عاشورا بود؛ چرا که درس گرفتن از امام حسين (ع) براي ملت ما کاملا محسوس و ملموس است.»
رييس موسسه بينالمللي گفتوگوي فرهنگها و تمدنها در ادامه با بيان اينکه «عشق به اهل بيت و به ويژه ابا عبدالله در هر ايراني وجود دارد»، اظهاركرد:« اين عشق ممکن است در افرادي وجود داشته باشد که حتي اعتقادات قوي نداشته باشند يا حتي مسلمان نباشند، ولي در موضوع عشق به حسين(ع) همه مشترک هستند که اين خود بحثهاي جامعهشناختي و روانشناسي اجتماعي بسيار دقيق و همهجانبهاي را ميطلبد.»
وي تاکيد کرد:«اگر عاشورا، خاطره آن و ياد امام حسين(ع) نبود، شايد ملت ما در مقابل طوفانها، تنگناها و تندبادهاي سهمگين خيلي زود از بين ميرفت و از عرصه تاريخ مانند بسياري از ملتها و تمدنها که حذف شدند، حذف ميشد.»
رييس بنياد باران افزود:« روحيه ايراني که روحيهاي خداجو، خداپرست، صاحب فرهنگ عظيم و عميق و با سابقه تاريخي است با اسلام بارورتر و با گرايش به اهل بيت(ع) جلاي خاصي پيدا کرد و توانست تمدن و فرهنگ خود را عليرغم فشارها و حکومتهاي جبار و ظالمي که متاسفانه بسياري از آنها به نام دين حکومت ميکردند، زنده نگه دارد.»
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش به روز وحدت حوزه و دانشگاه نيز اشاره کرد و گفت:« همه شما دانشگاهي هستيد و 27 آذر به مناسبت شهادت يکي از چهرههاي برجسته حوزه و دانشگاه مرحوم آيتالله مفتح که از علاقهمندان به امام و نيز متفکري بزرگ و مبارزي روشنبين بود، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شد و مطمئنا اگر امروز آن عزيز در قيد حيات بود بيشتر در جريان روشنبيني حضور داشت.»
وي ادامه داد:« امام هم نماينده جريان روشنبيني بود و امروز اگر مفتح بود تلاشش در جهت تقويت اين جريان و تفکر بود، اما دشمنان اين اسوهها را خيلي زود هدف قرار دادند و اين عزيزان را از ما گرفتند.»
رييسجمهور سابق کشورمان در ادامه با اشاره مجدد به نامگذاري روز شهات شهيد دکتر آيتالله مفتح به نام وحدت حوزه و دانشگاه، تصريح کرد:«وحدت اين نيست که حوزه به جاي دانشگاه بيايد و حوزه دانشگاه بشود.»
وي تاکيد کرد:« آن انديشههايي که معتقد است 90 درصد دانشجويان ما منحرفند، نميتواند مدعي اين باشد که ميتواند وحدت را در دانشگاه و حوزه تحقق بخشد يا آن تفکري که به کلي از اسلام و انقلاب بيگانه است، از او اين انتظار نيست كه بخواهد نزديک حوزه شود و با حوزه وحدت پيدا کند.»
رييس بنياد باران با بيان اينکه «مشکل ما بحران تفکر است»، اظهاركرد:« معتقدم در اين صدوپنجاه سال اخير در وراي مسائل سياسي که وجود داشته بحران تفکر داريم؛ يعني آمدن ارزشها و معيارها که در تمدن غرب بوده و به هرحال در اينجا آمده يک آشفتگي در ذهن ما ايجاد کرده است.»
وي افزود:« از يک طرف مسائل بسيار مهم و جذابي در تفکر جديد وجود داشته و از سوي ديگر سنت فکري و فرهنگي خودمان و به ويژه اسلام يک سرچشمه بزرگ بوده است که ارزشها و مفاهيم ارزندهاي را به ما ميداده است.»
خاتمي ادامه داد:« در اين ميان ما ايرانيها به دنبال اين بوديم و هستيم كه چگونه ارزشها ومعيارهاي اصلي را از عوارض و ظواهر جدا بکنيم و درعين حال بتوانيم آنچه را بشر در اثر پيشرفتهاي فکري و اجتماعي و تاريخي به دست آورده است به دست آوريم.»
وي به طرح مساله مردمسالاري اشاره کرد و گفت:«اين مساله مهمي است و نميشود بگوييم دين اصلا کاري به مردم ندارد و چون وجدان بشر به دليل تحولي که در آن ايجاد شده، دموکراسي را به عنوان مطلوبترين و کمهزينه ترين شيوه براي اداره جوامع پذيرفته است، طبعا مردم مسلمان هم نميتوانند خود را از اين دستاورد بزرگ بشري جدا كنند.»
رييس موسسه بينالمللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها يادآور شد:« در شرق و غرب بشر از حکومتهاي مستبد و ديکتاتور رنج برده، و از اين تجربه به اين نتيجه رسيده که راه و رسم مساله اين است به نحوي از انحا، حکومت برآمده از متن وجدان آگاه مردم و نيز تحت نظارت و کنترل مردم باشد و ارباب واقعي، مردم باشند.»
خاتمي افزود:« ما اسلام واقعي را در بينش و روش امام ميبينيم که "جمهوري اسلامي" را مطرح ميکند؛ يعني دموکراسي را پذيرفته است، اما به نقصهايي که دموکراسي دارد و جامعهشناسان و فيلسوفان غرب هم آنها را مطرح کردهاند، يعني فقدان عنصر معنوي و الهي در درون جوامع، توجه کرده و جمهوري اسلامي يعني آن ارزشها هم به دموکراسي اضافه شود.»
وي تاکيد کرد:« جمهوري اسلامي يعني مردم ارباب باشند، کرامت و حقوق داشته باشند، آزاد باشند و در عين حال مردم مسلمان و متديني هستند که ارزشهاي الهي بر آنها حاکم است، منظورم ظواهر نيست؛ ظواهر مهم است ولي روح حقيقي الهي و معنوي و عرفاني بر جامعه حاکم باشد که امام و انقلاب ما اين را عرضه کردند.»
رييسجمهور سابق کشورمان تصريح کرد:« وقتي با اهانت به عكس حضرت امام، جان مردم و ما آتش ميگيرد، به دليل اين است که آن امام، واقعا نماينده تفکر اسلامي است که انسانهاي اين مرز و بوم به آن دل بستهاند، براي اين است كه امام خميني مظهرآزادگي و آزادي ملت ايران است؛ کدام کلام بالاتر از اين براي مردمسالاري است که ميزان راي مردم است؟»
خاتمي ادامه داد: «امام خميني که شوخي نکردهاند! ميزان راي مردم است، يعني چه؟ اگر کساني در جامعه بيايند بگويند ما روشهايي که داريم حداقلش اين است که اين ميزان راي مردم است اين خط امام و راه امام است و بايد مورد احترام قرار بگيرد نه اينکه با همه تهمتها و فشارها بخواهند از نظام جدا کنند.»
وي تاکيد بر اينكه معني برخي رفتارها و روشها ميتواند اين شائبه را ايجاد كند كه نظام اسلامي براي راي مردم احترامي قائل نيست، تاكيد كرد كه صاحبان اين تفكر نبايد بگويند در خط امام و راه امام و انقلاب هستند.
رييسجمهور سابق كشورمان تصريح کرد:« اخلاق معيار بزرگ ديني است. سياستي که در اسلام مورد قبول است سياست اخلاقي است، اگر بنا شد ما هم تحت عنوان دين، بدترين بداخلاقيها را بکنيم و شيوههاي ماکياوليستي پياده بکنيم، نميتوانيم ادعا کنيم که طرفدار دين هستيم!»
خاتمي افزود:«يکي از مسائلي که نمادي از وحدت حوزه و دانشگاه است، همکاري اين دو نهاد براي برونرفت از اين بحران تفکر و تثبيت تفکري است که هم نيازهاي انسان امروز را جواب دهد و در عين حال جانمايههاي اصلي دين و فرهنگ غني ما را دريافت کند.»
وي با اشاره به حوادث بعد از انتخابات و بيان اين عقيده كه نارضايتي از نحوه اداره جامعه در بين مردم وجود دارد، گفت: «اگر براي اين که امنيت کشور حفظ شود اين امر را بپوشانيم همانند زماني است که وقتي سرمان درد ميکند با مصرف مسکن آن درد را به صورت موقتي ساکت کنيم و به دنبال علت درد نباشيم.»
خاتمي افزود:« درد نعمت بزرگ الهي است، خداوند طوري بدن انسان را آفريده که وقتي اختلالي در عملکرد آن ايجاد ميشود با درد اعلام ميکند که مشکل دارد و اين درد هشداردهنده است، پوشاندن درد وقتي که منشا آن وجود دارد باعث از بين رفتن کل بدن خواهد شد.»
وي همچنين گفت:«با فحاشي و ناسزا گفتن و زدن هر تهمتي به کسانيکه محبوب بخشهاي مهم جامعه هستند، مشکل حل نمي شود؛ چرا که در پيش گرفتن اين روشها زمينهساز منتقل کردن نارضايتي به اصل نظام و حکومت است.»
خاتمي به اصول قانون اساسي در رابطه با مردم و حقوق آنها نيز اشاره کرد و با بيان اين كه همين قانون اساسي گفته است که بايد مردم حرفشان را بزنند و صحبت کنند، از برخي برخوردهاي اخير انتقاد كرد.
وي تصريح کرد:« روشن است که نارضايتي و مشکل وجود دارد و نميشود آن را انکار کرد، به ويژه نارضايتي نخبگان بسيار خطرناک است؛ نخبگان جنبه مرجعيت در جامعه دارند، نخبگان اکثريت نيستند، ولي آنها هستند که مملکت را اداره ميکنند. نخبگان در جامعه تاثيرگذار هستند.»
به عقيده خاتمي، براي ايجاد امنيت و تقويت جامعه بايد به اين حرفها گوش داده شود و با روشهاي نادرست با اين مسائل برخورد نشود.
وي همچنين با طرح دوباره اين پرسش که مگر اصلاحات چه ميخواهد؟ اظهاركرد:« اصلاحات ميگويد اين انقلاب، قانون اساسي و معيارهاي ديني و امام را قبول داريم و معتقديم در بسياري موارد، در اين معيارها انحراف به وجود آمده است كه بايد اصلاح شود.»
خاتمي گفت:« دعوت به اصلاح امور عين تقويت نظام است، اينکه حالا بگوييم اين دعوت به اصلاح امور، انحراف، فتنه و براندازي است که مشکل حل نميشود؛ نتيجه اين است که خيرخواهان نظام محدود ميشوند و کساني ميدان را به دست ميگيرند که هيچچيز را قبول ندارند.»
رييسجمهور سابق کشورمان افزود:«هزينهدارکردن اعتراض و انتقاد در جامعه يعني زمينهسازي براي يک ناامني درازمدت در جامعه و تضعيف نظام.»
رييس بنياد باران همچنين با اشاره به جلسات تبيين اصلاحات که سال گذشته در اين بنياد برگزار کرد، گفت:«دوستان جزوه تبيين اصلاحات و توضيحات ما در آن چهار جلسه را بخوانند. مرزهاي ما با آنهايي که ضد دينند، با متحجران، حتي با کسانيکه ميگويند دين نبايد در حيات سياسي دخالت کند، در دفاع از انسان، کرامت انسان و حقوق انسان و اخلاق و عدالت مشخص است؛ ما دلبستگي به ايران و سرنوشت آن داريم.»
سيدمحمد خاتمي در پايان آنچه را محدودشدن دلسوزان و علاقهمندان به نظام و انقلاب خواند به نفع انقلاب ندانست و افزود: « بايد همانهايي که اعتراض دارند ولي به چارچوبها معتقدند، به صحنه بيايند تا در غيبتشان کساني که هيچ چيز را قبول ندارند، ميداندار نشوند.»